B�y�k ihtimalle uzun uzun fiyatlari inceleyip en karli alisverisi yaptiginiza ikna olduktan sonra eve d�nerken savas kazanmis gibi mutlu ve gururlu hissedersiniz. Oysa b�y�k ihtimalle kazanan taraf yine magazalar olmustur. Zira arastirmalar t�keticinin bir malin ger�ek degerini bilmedigi ve alisveris sirasinda uzun uzun hesap yapmadigi i�in asla karli �ikamayacagini g�steriyor. Iste bazi tuzaklar ve dikkat edilmesi gerekenler:
1- Y�ZDE 33 INDIRIM MI Y�ZDE 33 EKSTRA MI DAHA K�RLI?
Bir kahve d�kkanina girdiniz. Ayni boy kahve ile ilgili iki farkli kampanya var. Birinde ayni fiyata y�zde 33 daha fazla kahve, digerinde ayni kahvede y�zde 33 indirim sunuluyor. Hangisini daha k�rli? Ikisinin esit oldugunu mu d�s�n�yorsunuz? Matematigini birlikte yapalim:
Diyelim ki �� birim kahve 1 TL�ye satiliyor. Birinci teklifte y�zde 33 ekstra kahve almaniz, 4 birim i�in 1 TL �demeniz anlamina geliyor. Yani her birim 0.25 TL�ye denk geliyor. Ikinci teklifte ise, yani y�zde 33 indirim aldiginizda, 3 birime 66 kurus �demis oluyorsunuz, birimi 0.22 TL�ye denk geliyor. Sunu unutmayin: Insan bir seyleri �bedava� aldiginda hep daha iyi hisseder. Saticilar da kampanyalarini buna g�re sekillendirir, aldanmayin.
Diyelim ki �� birim kahve 1 TL�ye satiliyor. Birinci teklifte y�zde 33 ekstra kahve almaniz, 4 birim i�in 1 TL �demeniz anlamina geliyor. Yani her birim 0.25 TL�ye denk geliyor. Ikinci teklifte ise, yani y�zde 33 indirim aldiginizda, 3 birime 66 kurus �demis oluyorsunuz, birimi 0.22 TL�ye denk geliyor. Sunu unutmayin: Insan bir seyleri �bedava� aldiginda hep daha iyi hisseder. Saticilar da kampanyalarini buna g�re sekillendirir, aldanmayin.
2- ASIRI U�LARDAN KORKMAYIN
Insanlar bir �r�n fazla ucuzsa kalitesinin d�s�k oldugunu d�s�n�r. Bir arastirmada deneklere biri 2.50 dolar, digeri 1.80 dolara satilan iki bira sunuldu. Y�zde 80�i pahali birayi tercih etti. Ancak ayni deneyde 1.60 dolara satilan ���nc� bir bira sunuldugunda y�zde 80�i 1.80 dolarlik birayi, geri kalani 2.50 dolarlik birayi aldi. En ucuzunu ise kimse almadi. Iki deneyde de sirf fiyatin yarattigi algi nedeniyle fazlasiyla para �dediler.
3- HERKES AKILLI HISSETMEYI SEVER
�nl� bir magaza vitrinde 279 dolara satilan ekmek makinasini yanina 429 dolara satilan benzer bir model ekmek makinasi koydugunda ne oldu biliyor musunuz? Pahali modelin yaninda ucuzu g�renlerin b�y�k firsat yakaladigini d�s�nmesi nedeniyle ucuz olan �r�n�n satislari ikiye katlandi. Insanlar ihtiya�lari olmasa bile herhangi bir seyi �s�per fiyata� aldiklarini s�ylemeye bayilirlar!
4- G�RD�G�N�ZE ALDANMAYIN
Bilim insanlari kantinlerde meyve b�l�m�n� aydinlattiklarinda �ocuklarin bunlari daha �ok t�kettigini g�zlemledi. Durum yetiskinler i�in de ayni. �zellikle restoranlar en �ok satin almamizi istedikleri �r�nleri �n plana �ikarir. Bir restoranin men�s�nde resmi daha b�y�k bir �r�n g�r�yorsaniz bilin ki bu kar marji en y�ksek �r�n. Siz restoranin degil, kendi istediginiz yemegi se�in.
5- ETIKETE INANMAYIN
Insan herhangi bir �r�n�n etiketinde g�rd�g� ilk rakamdan etkilenir. Bir magazada 7 bin TL�ye satilan �antanin �kazik� oldugunu d�s�n�rken ayni magazada 367 dolara satilan saatin �ok ucuz oldugunu zannedersiniz. Oysa benzerleriyle karsilastirildiginda ikisi de pahali olabilir. Ayni sekilde etiketteki 9 rakamindan korunmayi �grenin. 7 TL ile 6.99 TL arasinda bir fark olmadigini biliyorsunuz, bu hileye yenilmeyin.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar